Freitag, 12. Mai 2023

María Dueñas, Wiener Symphoniker, Manfred Honeck - Kreisler: Liebesleid (Trancr. for Violin)


The Spanish violinist María Dueñas presents her debut album with one of the most musically demanding and emotionally profound works in the repertoire – Beethoven’s Violin Concerto. “You can’t rely on virtuosity in Beethoven’s concerto; you have to reveal yourself,” says María Dueñas. And that can only be done through sound.” Recorded live at Vienna’s Musikverein with the Wiener Symphoniker and Manfred Honeck it is now the opening work on her Deutsche Grammophon debut album, Beethoven and Beyond. Featuring her own newly written cadenzas for each movement, the recording reveals María Dueñas as both performer and composer.

As noted by Spanish music magazine Codalario in a review of one of her January 2023 performances at the Musikverein, Dueñas’s strength of personality emerged to the full when, during the first movement, she stepped away from tradition to offer her own cadenza. “It was like a breath of fresh air,” wrote the critic, “revealing her beautiful sound, with double and triple stops, rich trills and, above all, despite its modernity, an enormous respect for the essence of Beethoven.” Fascinated by the process of composition, not content with writing and recording cadenzas for all three movements herself, Dueñas has recorded five other Beethoven first-movement cadenzas. These demonstrate five very different approaches to the concerto by composers of various periods and cultural backgrounds. They range from that of Beethoven’s contemporary Spohr, with its Mozartian touches, to the virtuosity of Kreisler’s famous cadenza, via the immense technical demands made by Wieniawski and Ysaÿe and the Romantic spirit of Saint-Saëns’s version. Adding further depth to her debut album, the artist has chosen to include another work for violin and orchestra by each of the five. Among her selections are three well-known favourites: Kreisler’s Liebesleid, Saint-Saëns’ Havanaise and Wieniawski’s Légende. Less familiar are the sublime Adagio from Spohr’s Symphonie concertante No. 1 and Ysaÿe’s Berceuse. María Dueñas, who has been studying in Vienna with the world-renowned Professor Boris Kuschnir for several years, won first prize with her interpretation of Beethoven’s Violin Concerto at the final of the Viktor Tretyakov International Violin Competition in September 2021. By then, DG had already invited her to record the work on the strength of a performance given earlier that year with the Dresdner Philharmoniker and Marek Janowski. “Beethoven’s Violin Concerto has accompanied me during the most important moments of my life,” notes Dueñas. “The move from Germany to Vienna on the recommendation of my mentor Maestro Vladimir Spivakov, my education, and now the recording – Beethoven has always played a part.” She is particularly pleased to have recorded the work with Manfred Honeck, another of her mentors. “[Dueñas’s] combination of tautness and elasticity, of drive and sensitivity, was as enchanting as the focused, luminous tone of her violin.”
Der Standard, 2023


Die spanische Geigerin María Dueñas präsentiert ihr Debütalbum mit einem der musikalisch anspruchsvollsten und emotional tiefsten Werke des Repertoires - Beethovens Violinkonzert. "In Beethovens Konzert kann man sich nicht auf Virtuosität verlassen, man muss sich selbst offenbaren", sagt María Dueñas. Und das kann man nur durch den Klang erreichen. Das Konzert wurde live im Wiener Musikverein mit den Wiener Symphonikern und Manfred Honeck aufgenommen und ist nun das Eröffnungsstück ihres Debütalbums Beethoven and Beyond bei der Deutschen Grammophon. Mit ihren eigenen, neu geschriebenen Kadenzen für jeden Satz zeigt die Aufnahme María Dueñas sowohl als Interpretin als auch als Komponistin.

Wie die spanische Musikzeitschrift Codalario in einer Rezension eines ihrer Auftritte im Januar 2023 im Musikverein feststellte, kam Dueñas' Persönlichkeitsstärke voll zur Geltung, als sie im ersten Satz von der Tradition abwich und ihre eigene Kadenz vorschlug. "Es war wie ein frischer Wind", schrieb der Kritiker, "der ihren schönen Klang mit doppelten und dreifachen Registern, reichen Trillern und vor allem, trotz seiner Modernität, einen enormen Respekt für das Wesen Beethovens enthüllte."
Fasziniert vom Kompositionsprozess, hat Dueñas, die sich nicht damit begnügte, Kadenzen für alle drei Sätze zu schreiben und aufzunehmen, fünf weitere Beethoven-Kadenzen des ersten Satzes aufgenommen. Diese zeigen fünf sehr unterschiedliche Herangehensweisen von Komponisten verschiedener Epochen und kultureller Hintergründe an das Konzert. Sie reichen von der mozartisch angehauchten Herangehensweise von Beethovens Zeitgenossen Spohr über die Virtuosität von Kreislers berühmter Kadenz bis hin zu den immensen technischen Anforderungen von Wieniawski und Ysaÿe und dem romantischen Geist von Saint-Saëns' Version.
Um ihrem Debütalbum noch mehr Tiefe zu verleihen, hat sich die Künstlerin entschieden, von jedem der fünf ein weiteres Werk für Violine und Orchester aufzunehmen. Unter ihrer Auswahl befinden sich drei bekannte Lieblingsstücke: Kreislers Liebesleid, Saint-Saëns' Havanaise und Wieniawskis Légende. Weniger bekannt sind das erhabene Adagio aus Spohrs Symphonie concertante Nr. 1 und die Berceuse von Ysaÿe.

María Dueñas, die seit einigen Jahren in Wien bei dem weltberühmten Professor Boris Kuschnir studiert, gewann mit ihrer Interpretation von Beethovens Violinkonzert den ersten Preis beim Finale des Internationalen Viktor-Tretjakow-Violinwettbewerbs im September 2021. Zu diesem Zeitpunkt hatte die DG sie bereits zu einer Aufnahme des Werks eingeladen, nachdem sie es im selben Jahr mit den Dresdner Philharmonikern und Marek Janowski aufgeführt hatte. "Beethovens Violinkonzert hat mich in den wichtigsten Momenten meines Lebens begleitet", sagt Dueñas. "Der Umzug von Deutschland nach Wien auf Empfehlung meines Mentors Maestro Vladimir Spivakov, meine Ausbildung und nun die Aufnahme - Beethoven hat immer eine Rolle gespielt." Besonders freut sie sich, dass sie das Werk mit Manfred Honeck, einem weiteren ihrer Mentoren, aufgenommen hat.

"[Dueñas'] Kombination von Straffheit und Elastizität, von Schwung und Sensibilität war ebenso bezaubernd wie der konzentrierte, leuchtende Ton ihrer Geige."
Der Standard, 2023


María Dueñas, Wiener Symphoniker, Manfred Honeck - Kreisler: Liebesleid (Trancr. for Violin) Listen to the full album 'BEETHOVEN AND BEYOND' here: http://dgt.link/duenas-beyond Find exclusive signed albums in the Deutsche Grammophon store: https://bit.ly/3luZrSJ Subscribe here for more classical video clips – The Best Of Classical Music: http://bit.ly/Subscribe-DG